Pneumatiky
Pneumatiky sú vždy na prvom vecou pri nastavovaní auta. Ak máte tie správne pneumatiky, na 90% je hotovo.
Pružiny
Tuhšie pružiny:
- auto je citlivejšie a rýchlejšie reaguje na riadenie
- auto lepšie a ďalej skáče
- vhodné pre hladké trate s vysokou priľnavosťou
Mäkšie pružiny:
- lepšie na hrboľaté trate a široké trate s otvorenými zatáčkami
- viac trakcie pri nízkej priľnavosti trate
Tuhšie predné pružiny:
- auto viac nedotáča v strede zatáčky a pri výjazde z nej
- väčší ťah pri brzdení
- na trati s veľmi vysokou priľnavosťou je zvyčajne prospešné vystuženie predku, ešte viac ako vzadu
- auto sa jednoduchšie riadi a je rýchlejšie
Mäkšie predné pružiny:
- auto má väčší ťah v strede a zatáčky a pri výjazde z nej
- príliš mäkké pružiny môžu zaseknúť auto, otočiť ho a môžu tiež spôsobiť pomalé reakcie
Tuhšie zadné pružiny:
- zmenšuje sa ťah zadnej časti auta
- má viac riadenia v strede a vo výjazde zo zákruty
- použite najmä v dlhých, rýchlych zákrutách.
Mäkšie zadné pružiny:
- auto má všeobecne viac zadnej trakcie v zákrutách, rovnako ako cez nerovnosti a zároveň zrýchľuje
Tlmenie (olej, piestnica)
Predné – jemnejšie:
- menšia citlivosť riadenia
- zvyšuje riadenie na nízkej priľnavosti povrchu
- zmenšený začiatočný ťah pri nájazde do zatáčky
- zväčšená pretáčavosť pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
Predné – tuhšie:
- vyššia citlivosť riadenia
- zväčšuje sa začiatočný ťah pri nájazde do zatáčky
- zväčšená nedotáčavosť pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
- polomer otáčania je širší, ale hladší. Auto sa „nezasekáva“.
- auto je ľahšie riadiť pri vysokej rýchlosti
Zadné – jemnejšie:
- vyššia citlivosť riadenia
- zväčšuje sa zadný záber pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
- zmenšuje sa zadný záber pri brzdení
Zadné – tuhšie:
- menšia citlivosť riadenia
- zmenšuje sa zadný záber pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
- zväčšuje sa zadný záber pri brzdení
Camber - odklon kolies
Camber - odklon je uhol kolesa k povrchu (s namontovaný kolesami a tlmičmi).
- nula stupňov (0°) odklon znamená, že koleso je kolmé k povrchu
- negatívny odklon znamená, že horná časť kolesa sa nakláňa dovnútra, smerom k ose auta
- pozitívny odklon znamená, že horná časť kolesa sa nakláňa smerom von od stredovej osi auta
- odklon ovplyvňuje bočnú trakciu auta
Predný odklon:
- viac negatívny – viac naklonené – viac riadenia
- menej negatívny – menej naklonené – menej riadenia
Zadný odklon:
- viac negatívny – viac naklonené – znižuje trakciu pri vstupe do zákruty a v zákrute
- menej negatívny – menej naklonené – zvyšuje zadnú trakciu v zákrute a pri výjazde z nej, ale ak sú tlmiče príliš kolmo, rýchlo sa stráca trakcia a auto je ťažké ovládať
Rozchod kolies
- Rozchod kolies je vzdialenosť medzi vonkajšími stranami predných alebo zadných kolies.
Predný rozchod kolies:
Širší:
- znížená predná priľnavosť
- zvyšuje sa nedotáčavosť
- pomalšia odozva riadenia
- zabraňuje nakláňaniu auta v zatáčkach
Užší:
- zvýšená predná priľnavosť
- znižuje sa nedotáčavosť
- rýchlejšia odozva riadenia
Zadný rozchod kolies:
Širší:
- zvýšená zadná priľnavosť pri vjazde do zákruty
- zvyšuje sa riadenie pri vysokých rýchlostiach
- zabraňuje nakláňaniu auta v zatáčkach
Užší:
- zvýšená zadná priľnavosť pri výjazde zo zákruty
- zvyšuje sa nedotáčavosť pri vysokej rýchlosti
- zvyšuje priľnavosť prednej nápravy vo „šikanách“
Caster – záklon predného „C-bloku“
Viac:
- viac stability a ovládania v hrboľatých úsekoch
- menej zatáča pri vjazde do zákruty
- viac zatáča v strede a pri výjazde zo zákruty
Menej:
- menej zvýšený záklon dramaticky ovplyvňuje riadenie.
- riadenie je oveľa priamejšie, auto otočí lepšie a rýchlejšie
- menej zatáča v strede a pri výjazde zo zákruty
- viac zatáča pri vjazde do zákruty
Svetlá výška
- Vyššia: Vozidlo cíti lepšie v nerovnostiach a skáče lepšie. Pri vysokej priľnavosti môže byť nestabilné a dokonca sa môže prevrátiť.
- Nižšia: Auto sa dá lepšie riadiť a to môže potenciálne trochu rýchlejšie v zákrutách. Auto sa dá ťažšie prevrátiť.
Zníženie jedeného konca auta, alebo zvýšenie druhého konca, dáva trochu väčšiu priľnavosť na nižšej strane, vyhnite sa veľkým rozdielom svetlej výšky medzi prednou a zadnou časťou.
Rázvor
- Kratšie: Krátky rázvor robí vozidlo veľmi svižným a dobrým v ostrých zákrutách. To je dobrý nápad pre veľmi malé a tesné dráhy, bez veľkých skokov alebo hrboľov.
- Dlhšie: Vozidlo sa stáva oveľa stabilnejšie a je lepšie na širokých, rýchlych zákrutách. To je dobré na široké roztvorené stopy.
TOE – Zbiehavosť
Zvyšovanie
- robí auto ľahšie riaditeľné
- stabilizuje auto na rovinkách
Znižovanie
- znižuje nedotáčavosť
- zvyšuje riadenie pri vstupe do zákruty
- rýchlejšie reakcie riadenia
- menej stabilné pri akcelerácii
- robí auto ťažšie riaditeľné
Ackerman
Pozícia vpredu (ostrejší uhol)
- vyhladí odozvu riadenia
- auto reaguje hladko
- lepšie sa hodí pre plynulé trate s vysokorýchlostnými zákrutami
Pozícia vzadu (plytký uhol)
- zrýchľuje počiatočnú odozvu riadenia
- auto reaguje rýchlejšie na natočenie volantu
- lepšie sa hodí na malé a tesné trate
Kick-Up (Front)
naklonenie prednej nápravy – predná strana ramena je vyššie ako zadná
Väčšie KICK UP:
- väčší prenos váhy na prednú časť podvozku pri brzdení a jazde bez plynu
- viac sa odľahčí predná náprava , ale zmenší sa záber
- zmenšuje ťah podvozku
- zlepšené riadenie na nerovnej trati
- znížená odozva riadenia
- vhodné pre trate s rýchlymi zmenami smeru
Menšie KICK UP:
- menší prenos váhy na prednú časť podvozku pri brzdení a jazde bez plynu
- menej sa odľahčí predná náprava , ale zväčší sa záber
- zlepšené riadenie na rovnej trati
- zvýšená odozva riadenia
- zväčšuje sa ťah podvozku pri pridaní plynu
Anti-Squat (Rear)
- – naklonenie zadnej nápravy –zadná strana ramena je vyššie ako predná
- – anti-squat funguje iba v prípade, keď auto zrýchľuje alebo brzdí
- – čím silnejšie brzdy alebo vyššia rýchlosť, tým väčší účinok anti-squat je
Menej anti-squat (plochejšie ramená):
- väčší záber pri pridaní plynu
- auto bude lepšie zrýchľovať na nerovnej trati
- väčší ťah podvozku
- lepšie pre trate z nízkou priľnavosťou
Väčší anti-squat (ramená pod väčším uhlom):
- menší záber pri pridaní plynu
- vyššia citlivosť riadenia
- menší ťah podvozku
- vhodné pre trate s rýchlymi zmenami smeru
- s vyšším anti-squat môže auto skákať vyššie a ďalej
Olej v diferenciáloch
Predný diferenciál – riedky olej:
- zvyšuje riadenie v zákrutách
- ak je olej príliš riedky, riadenie sa môže stať nekonzistentné a najme môže stratiť predný záber a riadenie
Predný diferenciál – hustejší olej:
- zvýšená stabilita pri brzdení do zákruty
- zvýšené riadenie pod plynom pri výjazde zo zákruty
Stredový diferenciál – riedky olej:
- znižuje sa riadenie pod plynom (znižuje pretáčavosť)
- lepšie na nerovných tratiach
- ak je použitý vysoko výkonný motor by ste mohli strácať príliš veľa energie a niekedy až prehriať olej v strede
- diferenciálu, pretože ho „preťažujete“
- viac riadenia bez plynu
Stredový diferenciál – hustejší olej:
- väčší efekt pohonu všetkých kolies
- zvyšuje sa riadenie pod plynom (znižuje nedotáčavosť)
- lepšie sa hodí na hladké trate
- lepšia akcelerácia
Zadný diferenciál – riedky olej:
- zvýšenie trakcie v zákrutách
- zvýšenie riadenia v zákrute
Zadný diferenciál – hustejší olej:
- znižuje zadnú trakciu pri zatáčaní
- znižuje pretáčanie kolies
Uchytenie tlmičov
Predná veža:
Vonkajšie otvory:
- rýchlejšie riadenie
- lepšie na nerovnosti a skoky
Vnútorné otvory:
- ľahšie riadenie
- viac stranového zasekávania
- pomalšie prvotné riadenie
Zadná veža:
Vonkajšie otvory:
- menšia trakcia v strede zákruty
- viac trakcie pri vjazde do zákruty
Vnútorné otvory:
- väčšia trakcie v strede zákruty
- viac riadenia v zákrute
Predné ramená:
Vonkajšie otvory:
- Zvýšená stabilita
- Jednoduchšie riadenie
- Väčší polomer otáčania
Vnútorné otvory:
- rýchlejšie riadenie
- lepšie na nerovnosti a skoky
Zadné ramená:
Vonkajšie otvory:
- viac stability
- viac laterálnej trakcie v zákrute
Vnútorné otvory:
- lepšie na nerovnosti a skoky
- menej stranového zasekávania
- viac trakcie pri výjazde
Roll center
Všeobecné vlastnosti:
- Dlhšie spojovačky robia auto kľudnejšie a dávajú mu viac trakcie. Uchytenie spojovačiek čo najviac DO tlmičovej veže auto stabilizuje. Vyššie uchytenie má podobný efekt, ale v tomto prípade je výsledkom vyššia trakcia.
- Kratšie spojovačky robia auto citlivejšie a hlavne výrazne lepšie a rýchlejšie na výjazde zo zákruty. Auto má na výjazde viac trakcie, ktorú ale rýchlo stráca , čo môže mať za následok pretočenie. Celkovo sa auto ťažšie ovláda. Zníženie uchytenia spojovačiek na veži má podobný efekt ako ich skrátenie. Auto sa stáva citlivejšie na ovládanie a znižuje sa trakcia.
Predné spojovačky – Front Roll Center
Zmena nastavení predných spojovačiek ovplyvňuje zatáčanie, citlivosť na riadenie a trakciu prednej časti.
- dlhšie spojovačky podvozok skľudňujú a zvyšujú trakciu.
- kratšie spojovačky zvyšujú citlivosť riadenia a tím aj rýchlosť zmeny smeru jazdy.
- zníženie spojovačiek na veži zlepší nástup do zatáčky, ale môže mať za následok aj ľahšie prevrátenie auta
- zvýšení spojovačiek na veži podvozok stabilizuje ale zhoršuje nástup do zatáčky
Predĺženie alebo skrátenie spojovačky vo veži alebo v Hube má efekt podobný. Čím viac je spojovačka utopená vo veži, tím je auto stabilnejšie a konzistentnejšie. Čím viacej je spojovačka von z veže, tím viac nelineárne a nekonzistentné sa auto chová a to aj napriek tomu, že dĺžka spojovačky a jej uhol zostavá rovnaký (posúva sa aj uchytenie v Hube). Pozn.: Nelinearitou je v tomto prípade myslené, že se auto chová rozdielne napr. pri rôznych rýchlostiach. Spojovačky posunuté von z veže znižujú trakciu. Pokiaľ se zmení dĺžka spojovačky zmenou uchytenia v Hube, bude auto viac konzistentné a efekt zmeny bude znateľnejší.
Zadné spojovačky – Rear Roll Center
Nastavenie zadných spojovačiek je kritickejšie ako nastavení tých predných. Zadné spojovačky rozhodujú o tom, koľko trakcie zad auta má a ako ľahko kĺže v zatáčke.
- zníženie spojovačky (skrátenie) na veži zlepší zatáčanie, pretože zadok bude v zatáčke viac kĺzať. Auto bude tiež lepšie pri akcelerácii zo zatáčky
- zvýšenie (predĺženie) spojovačky na veži zvýši trakciu a tím aj „zhorší“ zatáčanie
- zníženie celej spojovačky (na vnútornej aj vonkajšej strane) zvyšuje trakciu a auto si zachováva schopnosť lepšie zatáčať, čo je rozdiel oproti predĺženiu spojovačky.
- dlhé zadné spojovačky robia auto stabilnejším a zhoršujú zatáčanie. Auto sa chová predvídateľnejšie a je ľahšie ho ovládať.
- krátke spojovačky zlepšujú zatáčanie a auto môže budiť pocit lepšej trakcie, ktorú ale náhle stráca – chová sa nepredvídateľne.
- čím viac sú zadné spojovačky utopené vo veži, tým je auto stabilnejšie a konzistentnejšie
- čím via sú spojovačky von z veže, tým viac je auto nekonzistentné a nelineárne.
- dlhšie spojovačky, a to predĺžené uchytením vo veži alebo v Hube, zlepšujú trakciu a zhoršujú riadenie – auto je stabilnejšie.
- kratší spojovačky zlepšujú riadenie (obzvlášť pri nájazde do zatáčky a v priebehu zatáčky), a auto lepšie akceleruje.
TIPY
Čo se dá urobiť pre zlepšenie zatáčania:
- Posunúť tlmiče do vnútorných dier v ramenách.
- Redší olej v predných tlmičoch.
- Mäkšie predné pružiny.
- Tuhšie zadné pružiny.
- Kratšie zadné horne spojovačky.
- Dlhšie predné horné spojovačky.
- Mäkší alebo žiadny predný stabilizátor.
- Menšia zbiehavosť na zadnej náprave.
- Kratší Ackermann.
Čo se dá urobiť pre lepší nástup do zatáčky:
- Redší olej v prednom diferenciále.
- Menší Caster.
- Postaviť predné tlmiče na veži.
- Posunúť predné horné spojovačky dole na veži.
- Kratší Ackermann.
- Posunúť spojovačky riadenia dozadu na plate Ackermanna.
- Zmäkčiť zadný stabilizátor.
- Položiť zadné tlmiče na veži.
Lepšie riadene pri prejazde zatáčkou a na výjazde pod plynom:
- Hustejší olej v prednom diferenciále.
- Väčší Caster.
- Položiť predné tlmiče na veži.
- Tvrdší zadný stabilizátor.
- Postaviť zadné tlmiče na veži.
Omedzenie zatáčania:
- Posunúť predné tlmiče do vnútorných dier v ramenách.
- Hustejší olej v predných tlmičoch.
- Tvrdšie predné pružiny.
- Hustejší olej v prednom diferenciále.
- Tvrdší predný stabilizátor.
- Väčšia zbiehavosť na zadnej náprave.
- Predĺžiť zadné horné spojovačky.
- Zvýšiť predné horné spojovačky na veži.
Lepšie skoky:
- Postaviť tlmiče.
- Tvrdšie pružiny.
- Hustejší olej v tlmičoch.
- Menšie otvory v piestoch.
- Väčší Anti-Squat.
- Väčšie prepady (najme vpredu).
- Väčší Kick-Up.
Viac zadnej trakcie:
- Dlhšie zadné horné spojovačky.
- Zvýšenie horných spojovačiek na veži.
- Väčšia zbiehavosť na zadnej náprave.
- Redší olej v diferenciáloch.
- Položiť zadní tlmiče na veži.
- Väčšie otvory alebo viac otvorov v piestoch.
Zlepšenie chovania na nerovnostiach:
- Redší olej v tlmičoch.
- Položiť tlmiče na vežiach.
- Redší olej v diferenciáloch.
- Väčšia svetlá výška.
- Väčšie prepady.
Lepšia akcelerácia a väčšia dravosť:
- Hustejší olej v diferenciáloch.
- Dlhšie horné spojovačky.
- Väčšie hlavné hnacie koleso (Spur)
Lepšia stabilita v tiahlych zatáčkach:
- Tuhšie predné pružiny.
- Tuhšie stabilizátory.
- Hustejší olej v diferenciáloch.
Čo robiť na tratiach s vysokou trakciou:
- Posunúť predné tlmiče do vonkajších dier v ramenách.
- Tuhšie stabilizátory.
- Menšia svetlá výška.
- Menšie otvory v piestoch alebo hustejší olej.
Čo robiť na tratiach s nízkou trakciou:
- Položiť tlmiče.
- Väčšie otvory v piestoch alebo redší olej.
- Predĺžiť horné spojovačky.
- Zväčšiť svetlú výšku.